Propaganda se često predstavlja kao relikt totalitarne prošlosti. Danas se taj termin koristi samo u kontekstu totalitarnih diktatura poput onih Vladimira Putina ili Kim Jong-Una. Međutim, kao što pokazuje projekt Propagandna stanica, demokracija se nije oslobodila propagande.
Instalacija je realizirana u formi panoptikona, povijesnog zatvorskog modela koji je čuvarima omogućavao nadgledanje zatvorenika iz jedne središnje točke. Poslije je također bio metafora za efekt „Velikog brata“, sveprisutni nadzor u suvremenom društvu. No, ulaskom u instalaciju, zateknemo se u obrnutom panoptikonu: promatrač nadgleda propagandista. U svakoj od ćelija koje okružuju Propagandnu stanicu vidimo određeni suvremeni propagandni model aktivan u demokracijama: od liberalne, preko financijske, sve do klimatske propagande. Osim toga, instalacija uključuje i „Školu propagande“: diskurzivni program radionica, čitalačkih grupa, projekcija i razgovora, u svrhu proučavanja suvremene propagande i razvoja alternativnih modela (kontra)propagande.
Propaganda se ne bavi samo slanjem poruke; riječ je o praksi stvaranja svijeta. Ako želimo promijeniti svijet, moramo razumjeti kako propaganda suvremenih elita oblikuje našu sadašnjost. To je nužno da bismo kolektivno propagirali drugačiju stvarnost koja je svojstvena istinskoj demokraciji, preraspodjeli bogatstva reparacijom, kolonijalnom i klimatskom. Instalacija nas poziva ne samo na kritiku poznatih slučajeva propagande, nego i na sudjelovanje u zamišljanju i stvaranju vlastite, nove emancipatorne propagande.
Izložba se otvara 5. 9. u 18 sati, s uvodnom sesijom Škole propagande posvećenoj „emancipatornoj propagandi“ u kojoj će sudjelovati Jonas Staal, Beti Žerovc, Igor Grubić i Zdenka Badovinac. Program Škole propagande nastavit će se tijekom trajanja izložbe u suradnji s Petrom Matić, Majdom Nasrallahom, Incijativom za slobodnu Palestinu, Brankom Stipančić, Sanjom Horvatinčić, Lujom Parežaninom i kustoskim kolektivom BLOK.
Vizualni umjetnik Jonas Staal u svom se radu bavi odnosima između umjetnosti, demokracije i propagande. Osnivač je umjetničke i političke organizacije New World Summit (od 2012. do danas). S Florianom Malzacherom voditelj je kampa Training for the future (od 2018.), a s odvjetnikom specijaliziranim za ljudska prava, Janom Fermonom, inicirano je kolektivnu tužbu Kolektivizirajmo Facebook (od 2020.) Sa spisateljicom i odvjetnicom Radha D' Souzom osnovao je Sud za intergeneracijske klimatske zločine (2021.), dok je s umjetnicom Laure Provost sekretar organizacije Obscure Union. Realizirao je kompleksne umjetničke projekte poput Museum as Parliament (s Demokratskom samoupravom Rojave, Van Abbemuseum, Eindhoven, od 2018. do danas), We Demand a Million More Years (Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Torino, 2022.) i Extinction Wars (s Radha D'Souzom, Gwangju Museum of Art, 2023.). Izlagao je u brojim međunarodnim institucijama i manifestacijama poput Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum u New Yorku, V&A Muzeja u Londonu, Stedelijk muzeja u Amsterdamu, M_HKA muzeja u Antwerpenu, Centra Pompidou-Metz i Nam June Paik Art Center u Seoulu, te na 7. berlinskom, 31. São Paulo, 12. Taipei i 14. šangajskom bijenalu.
Staal je objavio dvije knjige, Propaganda Art in the 21st Century (MIT Press, 2019.) i Climate Propagandas: Stories of Extinction and Regeneration (MIT Press, 2024). Doktorirao o temi umjetnosti propagande u sklopu doktorskog programa Sveučilišta u Leidenu, Nizozemska.
Suradnici u projektu: Jonas Staal (umjetnik); Jasna Jakšić (kustosica MSU Zagreb i producentica, koautorica Škole propagande MSU Zagreb); Nadine Gouders (koordinatorica Ateljea Jonasa Staala); Paul Kuipers (arhitekt); Remco van Bladel (grafički dizajn); Aleksandra Mudrovčić (grafički dizajn); Ruben Hamelink (snimanje i montaža); Mirja Jurilj i Janko Pukanić (prijevod).
Partneri: Jindřich Chalupecký Society, Prag (Karina Kottová), FR-U – Faculty of things that can't be learned (Ivana Vaseva i Filip Jovanovski) i Muzej suvremene umjetnosti Skopje, Museum of the Commons i Umjetnost otpora.
Potpora: Mondriaan Fund, Amsterdam, Nizozemska; sufinancirano sredstvima Europske unije unutar programa međunarodnog projekta Islands of Kinship A Collective Manual for Sustainable and Inclusive Art Institutions, Grad Zagreb, Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske.